FAQ

Om HRF

Hörselskadades Riksförbund är Sveriges största intresseorganisation för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där landets 1,5 miljoner hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. 

HRF är inte bara en organisation för hörselskadade. Vi är en organisation av hörselskadade.

Det innebär att allt HRF gör utgår från hörselskadades verklighet och de erfarenheter som finns bland landets 1,5 miljoner hörselskadade.

Genom HRF får hörselskadade en stark röst och kan förändra världen. Tillsammans. 

I över 100 år har HRF rivit hinder och öppnat dörrar till en bättre framtid för hörselskadade, i Sverige och världen. Med stöd av gedigen kunskap belyser vi behov, påtalar brister, visar möjligheter och föreslår lösningar.

Vårt arbete vilar framför allt på tre ben:

  • Påverka: HRF påverkar politiker och andra beslutsfattare. Vi talar om hur det är – och hur det borde vara. Vi väcker opinion och ger hörselskadade en stark röst i samhällsdebatten.
  • Upplysa: HRF sprider kunskap om hörselskadade i hela samhället. Vi gör undersökningar, klargör sammanhang och visar vägen till förbättringar. Vi tar också initiativ till och stödjer hörselforskningen.
  • Stärka: HRF stödjer och stärker hörselskadade och närstående inom gemenskapen i våra föreningar och distrikt. Vi ger också råd och stöd genom vår rådgivningstjänst Hörsellinjen.

Läs mer om HRF här

Så funkar det

Anmäl dig genom att fylla i formuläret och välj det lopp du vill delta i. När du anmäler dig ger du en valfri gåva till HRF via Swish om minst 10 kr. Detta är din startavgift. 

Du behöver inte registrera din tid eller sträcka någonstans. 

Vill du delta på egen hand väljer du loppet "Vi som deltar på egen hand". Du kan anmäla dig flera gånger, till flera olika lag om du så vill.

Arrangera ett lopp- börja med att fylla i det här formuläret. Bestäm vad ditt lopp ska heta, när det ska gå av stapeln och hur det ska gå till. Är det på distans eller på en fysisk plats? Var tydlig när du beskriver loppet eftersom den info du anger i formuläret är vad som visas på loppets egen sida.

Bjud in andra att delta genom att kopiera länken och dela via exempelvis e-post eller Messenger. Det går också att skapa en QR-kod du kan använda på affischer eller annat material.

Varje arrangör bestämmer själv hur loppet ska gå till. Vissa träffas vid en gemensam startplats. Andra rör sig på distans. Du kan ta del av alla lopp här. 

Arrangera ett lopp

Dansa, spring, rulla, gå! Ta er framåt tillsammans för att få Sverige att höras bättre. Vissa samlas och motionerar tillsammans, andra rör på sig på var sitt håll. Engagera din arbetsplats, skola, förening eller varför inte kompisgänget?

Att arrangera ett lopp är enkelt och det kostar ingenting. Bestäm vad loppet ska heta. Fundera också på hur långt det ska vara, om det ska ha en fast tid och om det ska vara fysiskt eller på distans?  Du registrerar ett lopp genom att fylla i det här formuläret.   

Du kan arrangera så många lopp som du orkar!

HRF förbehåller sig rätten att avregistrera lopp med stötande, kommersiellt eller på annat sätt opassande innehåll.

Kalendarium

Varje lopp visas i kalendariet. Lagen rangordnas efter datum men du kan också se hur mycket pengar de samlat in och hur många deltagare de lyckats få med sig.

Företag

Välkommen att engagera företaget i Vad sa-loppet! Det finns två sätt för er att vara med:

Arrangera ett lopp och engagera personalen genom att motionera tillsammans!
Ett roligt sätt att göra skillnad. Allt ni behöver göra är att registrera ett lopp och skicka ett mejl till vadsaloppet@hrf.se. Vi hjälper er med faktura och att uppdatera laget med antal deltagare och belopp om ni vill det. Det företag som samlar in mest pengar under Vad sa-loppet kommer att prisas genom ett särskilt diplom.

Ge en företagsgåva och syns lite mer under Vad sa-loppet.

Gåvor från företag gör stor skillnad. Vi erbjuder tre nivåer där ni får synas på olika sätt.

Guld – en gåva om 25 000 kr

  • Synlighet som guldföretag på kampanjwebben
  • Egen tackannons i HRFs medlemstidning Auris
  • Tack i nyhetsbrev som går ut till alla deltagare efter kampanjen
  • Digitalt material att dela i era kanaler
  • Digitalt quiz om hörselskador och andra tips samt hörselsmarta råd
  • Möjlighet att skräddarsy paket efter önskemål

Silver – en gåva om 10 000 kr

  • Synlighet som silverföretag på kampanjwebben
  • Delad tackannons i HRFs medlemstidning Auris
  • Digitalt material att dela i era kanaler
  • Digitalt quiz om hörselskador och andra tips samt hörselsmarta råd

Brons – en gåva om 5 000 kr

  • Synlighet som bronsföretag på kampanjwebben
  • Delad tackannons i HRFs medlemstidning Auris
  • Spridningsbild för sociala medier
  • Digitalt quiz om hörselskador och andra tips samt hörselsmarta råd

Kontakta HRFs marknadschef Jenny Höglund för vidare kontakt kring företagsgåvor: jenny.hoglund@hrf.se

Vart går pengarna?

HRF har 90-konto och är medlemmar i Giva Sverige. Du kan vara trygg med att din gåva når fram. 

Alla insamlade medel under Vad sa-loppet går till att förändra livet för landets hörselskadade.

Det här (och mycket mer) gör HRF:

  • Försvarar rätten till tillgänglighet när resten av samhället brister. Vi påverkar beslutsfattare, påpekar brister och kommer med konkreta förslag på lösningar. Vi bevakar samhällsutvecklingen och
  • Genom vår rådgivningstjänst Hörsellinjen ger vi individuellt stöd till hörselskadade och deras närstående. På så vis stärker vi hörselskadade och ökar delaktigheten i privatlivet, på jobbet och i det offentliga.
  • Vi samlar hörselskadades erfarenheter och sprider oberoende kunskap så att beslutsfattare och många andra förstår vilka konsekvenser bristande tillgänglighet får – och vad man kan göra för att förbättra den.


Läs mer om HRFs verksamhet på hrf.se


Betalning

Din startavgift är en valfri gåva till Hörselskadades Riksförbund. Du ger den via Swish i samband med din anmälan. 

Har du inte möjlighet att använda Swish? Be gärna någon du känner om hjälp. Du kan också höra av dig till vadsaloppet@hrf.se så gör vi allt vi kan för att hjälpa dig. 

Så gör du din aktivitet hörselsmart


För att ett lopp ska vara tillgängligt för hörselskadade har vi tagit fram några konkreta tips och råd. Då kan fler njuta till fullo av att göra en fysisk och hörselsmart aktivitet tillsammans.

  • Informera i förväg
    Att redan innan aktiviteten informera deltagarna hur aktiviteten ska gå till är både hörselsmart och tillgängligt. Då är alla förberedda och med på förutsättningarna.
  • God ljudmiljö
    Ska ni vara inomhus – välj en lokal med bra ljudmiljö. Det kan till exempel vara ett rum med bullerdämpande åtgärder som bra ljudisolerade väggar, fönster och dörrar som håller ljud utifrån borta och ljudabsorberande material på väggar och tak. Väggabsorbenter i form av anslagstavlor eller dekorativa tavlor ger också god ljudmiljö i ett rum.
    Är ni utomhus – välj en promenadslinga en bit bort från buller och rusningstrafik. Med reflexvästar syns ni ordentligt. Reflexvästar finns att beställa i HRFs webbshop.
  • Bärbar hörslinga
    Använd gärna mikrofon och högtalare vid utomhusaktiviteter. En bärbar hörslinga ökar tillgängligheten avsevärt. Via hörselvården i kommunen finns det ofta bärbara hörslingor att låna.
  • Tolkning
    Behövs skrivolk, TSS-tolk (tecken som stöd) och/eller teckenspråkstolk för någon av deltagarna? Be deltagarna anmäla tolkbehov i förväg och beställ tolk i god tid inför aktiviteten. Det går utmärkt att till exempel ta med tolken på en promenad. Vid en utomhusaktivitet är det bra att ni förväg tar kontakt med tolkarna för att diskutera hur man löser det rent praktiskt. Tolkhjälp beställs genom tolkcentralen i din region. Kontaktuppgifter hittar du på hörsellinjen.se
  • Samtalssmart
    En god idé är att komma överens i förväg om hur ni ska samtala under aktiviteten. Fokusera på en sak i taget – aktiviteten eller samtalet. Markera vem som pratar genom att räcka upp handen. Är ni inomhus, se till att det är god belysning och titta på varandra när ni talar. Var uppmärksam på om någon har behov av att en person behöver ”stå på rätt sida och tala” i förhållande till denne.
  • Ansikte mot ansikte
    Vänta med att tala tills du har den andras uppmärksamhet.
  • Säg det med andra ord
    Om någon inte hör, är ett bra tips att inte upprepa samma sak igen och igen – utan formulera det på ett annat sätt, med andra ord.

Du hittar fler hörselsmarta tips i broschyren ”Samtalssmart” som finns att beställa gratis i HRFs webbshop.

Mer information om hörselsmarta samtal hittar du även på hörsellinjen.se horsellinjen.se

Hittar du inte det du söker?

Ställ din fråga via e-post

E-post: vadsaloppet@hrf.se